ریویو : آرمین نوروزی
نئو گینه از دو ایتالیایی اهل ناپل تشکیل شده که با این پروژه به ریشه های موسیقایی تمدن ناپل رجوع کردند و معجونی از آفرو، دیسکو، سول و سینت فانک را با بالاترین کیفیت ارائه داده اند. شهر ناپل که در کنار رم جزو کهن ترین شهر های ایتالیا محسوب می شود در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی مهد فرهنگ دیسکو و زندگی شبانه بوده است و تاریخچه پرباری در زمینه موسیقی دیسکو و فانک دارد. گروه دو نفره نئو گینه هم با وجود زندگی در برلین و فاصله کیلومتری تا خانه، از ایده های اگزوتیک و نابی که در زادگاهشان وجود دارد غافل نشده اند.
پس از تجربه شیرین همکاری با اسطوره موسیقی فانک، تونی آلن در آلبوم قبلی
The Tony Allen Experience
گروه بار دیگر از حضور درامر هفتاد و هشت ساله افسانه ای بهره برده است. آلن که به نقل از برایان اینو بهترین نوازنده درامزِ تمام دوران است، از اعضای اصلی گروه آفریکا ۷۰ بود و در ساخت بیش از سی آلبوم
Fela Kuti
را همراهی کرده است. آلن پس از جدا شدن از
Fela Kuti
گروه رسمی خود را بنا کرد و با الهام گیری از ساختار سینتی سایزری موسیقیِ دهه هشتاد و به کار بردنِ المان های موسیقی الکترونیک، رپ و آر اند بی و ترکیب آن با ضرباهنگ های آفروبیتی، گام موثری در تکامل و پیشرفت سبک آفروفانک برداشت.
تاثیر حضور و به طبع تجربه او در پروسه شکل گیری آلبوم
Nuova Napoli
در طول آلبوم به گوش می رسد و شاید همین نکته این آلبوم را نسبت به آثار مشابه متمایز کرده است.
اگر ادعا کنیم که این یک آلبوم ماشینی است، بی راه نگفته ایم. ماشینی بودن
Nuova Napoli
تنها به این خاطر است که با درام ماشین و سینتی سایزر ساخته شده است. هر صدای دیگری که در آن به گوش می رسد، از گیتار ها، پرکاشن ها و ساز های بادی تا وکال گوش نواز، همه و همه میزان انسانی بودن آن افزایش می دهد.
ملودی هایی که بر روی سینت ها اجرا می شود به رغم جنس نوستالژیک، از قالب تعریف شده سبک بیرون می زنند و جنبه فیوچرستیک به آلبوم می بخشند. بیس لاین ها که از سینت بیس های چاق الکترونیک و هم از اسلپ بیس های معروف فانکی تشکیل شده است، مثل یک ماشین زمان بین دو بازه زمانی متفاوت حرکت می کند. قطعه پایانی آلبوم
Parev’ ajere
نمونه خوبی است.
اگرچه جنس صداها مشابه و نزدیک به هم است اما تنوع قطعه ها همواره حفظ می شود تا جایی که مثلا ساز ساکسیفون در دو قطعه، دو رویکرد کاملا متفاوت دارد. برای مثال در قطعه افتتاحیه
Nuova Napoli
همه چیز حول تک نوازی ساکسیفون می چرخد و تحت تاثیر آثار جز است، اما در قطعه
Ddoje facce
سازهای بادی هم ردیف ساز های دیگر قرار می گیرد و در بریج های قبل و بعد از وکال به کار می رود و بیشتر تحت تاثیر
Yacht Rock
های دهه هشتاد است.
اگر با موسیقی آفروفانک ارتباط برقرار می کنید و به دنبال یک آلبوم خوش فاز هستید، این آلبوم را امتحان کنید. تابستان نزدیک است و قطعاتی مثل
Je vulesse و Stann fore
قابلیت بالایی برای هیجان انگیز کردن دی جی ست
های تابستانی دارد.
0